Psykisk hälsa på arbetsplatsen är i fokus för alla i dessa dagar. Medan vår förståelse av mental hälsa på jobbet förändras, och hur utbredd dålig psykisk hälsa är, är det värt att ta en titt på grunderna.
Att stödja psykisk hälsa på arbetsplatsen är inte längre ett ”nice to have” utan en nödvändighet. Att skapa friskvårdslösningar för att hjälpa sina anställda att trivas är det första steget.
På samma sätt kan anställda också uppmuntra sina arbetsgivare att erbjuda mentala hälsoprogram på jobbet.
Det är ingen hemlighet att arbetsrelaterade riskfaktorer kan påverka mental hälsa negativt. Men innan vi dyker in i förslag på arbetsplatser för att bekämpa dessa faktorer, låt oss utforska den exakta innebörden av mental hälsa.
Vi kommer också att titta på hur två företag har förbättrat de anställdas prestationer sedan de implementerade policyer för mental hälsa.
Vad är psykisk hälsa?
Psykisk hälsa är ett tillstånd av välbefinnande där en individ kan hantera vardagens stressor, arbeta produktivt, nå sin fulla potential och bidra till sitt samhälle.
Psykisk hälsa, tillsammans med fysisk hälsa och socialt välbefinnande, är en väsentlig del av den allmänna hälsan.
Det är också viktigt att påpeka att psykisk hälsa är mer än frånvaron av psykisk ohälsa. Du kan ha dålig psykisk hälsa utan att ha en sjukdom och likaså kan du ha en god psykisk hälsa med en psykisk sjukdom.
Vi tror att mental hälsa och mänsklig prestation inte är två separata saker utan snarare två delar av samma ekvation. Tillsammans är de det som får människor att blomstra.
I dagens värld måste anställdas mentala hälsa vara en högsta prioritet för företag som vill anställa högpresterande medarbetare.
För att sammanfatta, de fem viktigaste tipsen om mental hälsa är:
- Psykisk hälsa är mer än frånvaron av psykisk ohälsa
- Du kan inte ha fysisk hälsa utan mental hälsa
- Psykisk hälsa hjälper till att hantera stress
- Mänsklig prestation och mental hälsa går hand i hand
- Hälsa på arbetsplatsen måste ha högsta prioritet
Vikten av att diskutera psykisk hälsa på arbetsplatsen
Dagarna då man inte pratade om mental hälsa är förbi. Eller, åtminstone borde de vara det. Positiv psykisk hälsa är viktig eftersom den tillåter individer att klara av utmaningar, även bra sådana, och motgångar i sina liv, både på jobbet och hemma.
Positiv mental hälsa på jobbet hjälper team att förbli smidiga när de byter roller och ansvar. För att inte tala om svåra utmaningar. Det hjälper anställda att blomstra i sina roller, hantera stress och ökar motståndskraften. I slutändan tillåter det varje individ att nå sin högsta potential.
Med alla dessa utmärkelser är det viktigt att arbetsplatsens mentala hälsa diskuteras. Att skapa ett säkert utrymme för anställda på alla nivåer att kommunicera öppet utan diskriminering är avgörande. Utan detta riskerar du att förlora värdefull feedback som kan hjälpa dig att behålla värdefull talang.
Arbetsrelaterade riskfaktorer som kan skada psykisk hälsa
Anställdas psykiska hälsa kan påverkas negativt på arbetsplatsen på grund av:
Otillräckliga hälso- och säkerhetspolicyer
Arbetsplatsens hälsa och säkerhet syftar till att skydda anställdas, besökares och kunders välbefinnande. De skyddar också arbetsgivarna.
Till exempel kan en allmän policy inkludera samråd med anställda om dagliga hälsofrågor eller visa ett engagemang för säkra arbetsförhållanden. Arbetar anställda med farligt material eller dåligt underhållen utrustning? Är arbetsplatsen överfull, dåligt upplyst eller ventilerad eller ohygienisk? Är arbetsplatsolyckor vanliga? Har anställdas säkerhetsklagomål eller problem inte besvarats?
Arbetsplatser med dålig hälso- och säkerhetspolicy kan minska anställdas psykiska hälsa, förlora personal, riskera åtal och minska lönsamheten.
Dålig kommunikation och ledningsmetoder
Vänliga och engagerande kommunikations- och ledningsmetoder är kännetecknet för en god relation mellan chef och anställd.
Dålig kommunikation och praxis skapar å andra sidan påfrestningar på relationen, skapar dålig psykisk hälsa och ökar stressen på arbetsplatsen.
Låg nivå av stöd till anställda
Chefer som inte hjälper till att ta bort hinder eller delar resurser med anställda kan bidra till att anställda känner sig överväldigade och omotiverade. Till exempel, snarare än att förvänta sig att anställda ska lista ut uppgifter som de är oklara om, bör chefer visa hur man slutför dessa uppgifter och vara tillgängliga för frågor.
Prestationstryck
Medarbetarnas förväntningar på att ständigt prestera på toppnivåer sätter orimlig press på dem. Det leder till ökad arbetsbelastning och arbetstimmar, ökad stress och känslomässig utmattning.
Otrygghet på jobbet
Förlust av jobb på grund av covid-19-pandemin blev en stor stressfaktor för anställda 2020. Rädslan för att inte kunna betala räkningar eller ta hand om familjer innebär ett betydande hot mot en individs psykiska välbefinnande.
Hur kan psykiska problem påverka mitt jobb?
Tänk på sambandet mellan din egen mentala hälsa och din prestation.
När du mår bra mentalt och känslomässigt närmar du dig ditt jobb med god mental hälsa. Du är anpassningsbar, flexibel och tålig. Du klarar av utmaningar. Dina bidrag till ditt team är meningsfulla och du trivs i ditt personliga och professionella liv.
Men när du kämpar med dålig psykisk hälsa på jobbet, även om det inte är extremt, påverkar det ditt jobb negativt på många sätt.
Detsamma gäller för anställda på alla nivåer. Och konsekvenserna kan bli svåra för organisationer.
Här är fem negativa effekter av dålig psykisk hälsa på arbetsplatsen:
Brist på engagemang i sitt arbete. Dålig psykisk hälsa leder till demotivation och bristande fokus. När vi har psykiska problem på arbetsplatsen vandrar våra sinnen eller fixerar sig vid våra problem, vilket gör det svårt att reglera våra tankar och känslor.
Produktivitet och arbetsprestationer blir lidande. Hög prestation är mental styrka i rörelse. Dålig psykisk hälsa kan minska arbetsprestationer eftersom det gör att få tillgång till de beteendemässiga färdigheter som främjar kreativitet och motståndskraft desto mer utmanande. Utan dessa färdigheter har vi inte de psykologiska resurserna för att prestera bra på våra jobb.
Minskad fysisk förmåga och daglig funktion. Från social ångest till en minskning av kognitiva prestationer och arbetsminne, dålig mental hälsa tar en stor vägtull på ditt dagliga liv och fysiska förmåga.
Felaktig kommunikation. Det är svårt att kommunicera bra när vi känslomässigt inte mår bra. Dålig psykisk hälsa kan leda till att kollegor misstolkar eller överreagerar. Det kan uppfattas som att tala med en passiv-aggressiv ton, vara en dålig lyssnare eller ha en negativ attityd.
Dåligt beslutsfattande. Dålig psykisk hälsa kan leda till bristande impulskontroll, ohälsosamma tankar och dåligt beslutsfattande. Dåligt beslutsfattande kan leda till missade möten, dyka upp sent, släppa åtaganden eller att inte följa företagets policyer.
Hantera psykisk ohälsa som anställd:
För att främja psykiskt välbefinnande på jobbet bör anställda uppmuntra arbetsgivare att erbjuda stresshanteringsutbildning och mentala hälsoprogram som uppfyller deras behov och intressen.
Anställda bör också förstå policyer kring hur man tar ledigt en dag för mental hälsa om behovet uppstår.
Här är dessutom sex strategier som anställda kan använda för att främja psykiskt välbefinnande på jobbet:
1. Ta del av arbetsgivarsponsrade program och aktiviteter. Anställda bör dra nytta av arbetsgivarprogram för att lära sig färdigheter och få det stöd de behöver.
2. Dela upp- och nedgångar med andra. För att minska stigmat kring psykisk hälsa kan anställda dela mer av sina egna erfarenheter med andra medarbetare när det är lämpligt. Såvida du inte känner dig väldigt säker, handlar det här mer om att dela med dig av din mänsklighet än att gå in på detaljer – medarbetare kan inte ersätta mentalvårdspersonal.
3. Träna på att klara dig under arbetsdagen. För att klara av stressfaktorer i det dagliga arbetet kan anställda öva på färdigheter som främjar hälsosammare tänkesätt, relationer och självbild.
Hanterings-verktyg kan inkludera:
- Djupandning
- Sund kommunikation
- Prioritering och fokus på en uppgift i taget för att undvika att bli överväldigad
4. Öva egenvård på lunchrasterna. Dagliga lunchpauser är mer än bara tillfällen att äta – de är också den perfekta tiden att träna på egenvård.
Att utöva egenvård under lunchrasterna kan inkludera:
- Lyssnar på inspirerande poddar
- Mediterar
- Djupandning
- Går en kort naturpromenad
5. Ta hand om den fysiska hälsan. Anställda kan förbereda sig för mental hälsa genom att ta hand om sin fysiska hälsa. Detta inkluderar att äta hälsosamma måltider, träna regelbundet och få mycket sömn.
6. Vårda relationer. Att vårda sociala kontakter på jobbet är nyckeln till att förebygga social isolering och ensamhet på arbetsplatsen.
Varför ska företag oroa sig för psykisk hälsa?
Dålig psykisk hälsa och känslomässigt lidande på arbetsplatsen är problematiska för företag av flera anledningar.
Dålig psykisk hälsa på jobbet kan resultera i:
- Oengagerade medarbetare
- Dålig kommunikation
- Hög omsättning
- Säkerhetsansvar
- Dålig arbetsprestation
- Låg produktivitet
- Dåligt beslutsfattande
- Minskad vinst